Da går turen tilbake til Kypros !
Om en måned tar jeg med en veninne/arbeidskollega til Tatlizu og Kyrenia-distriktet.
Har lyst til å vise dere noen bilder jeg tok sist jeg var der.
Som dere ser er det venstrekjøring...og det er grunnen til at vi ikke leier bil...
Hverken jeg eller hun som skal være med, våger å kjøre på den "galne" siden, så her blir det taxi!
Fra flyplassen i Larnaca til Tatlizu, er det ca.6,5 mil og turen tar vel en time med
taxi. Pris 55 Euro! (Ca.440 kr.)
Helt overkommelig!
Om en måned tar jeg med en veninne/arbeidskollega til Tatlizu og Kyrenia-distriktet.
Har lyst til å vise dere noen bilder jeg tok sist jeg var der.
Som dere ser er det venstrekjøring...og det er grunnen til at vi ikke leier bil...
Hverken jeg eller hun som skal være med, våger å kjøre på den "galne" siden, så her blir det taxi!
Fra flyplassen i Larnaca til Tatlizu, er det ca.6,5 mil og turen tar vel en time med
taxi. Pris 55 Euro! (Ca.440 kr.)
Helt overkommelig!
En lokal Camping-plass....ved Tatlizu.
I forhold til en norsk Campingplass, såg den veldig fattigslig ut.
Bare gamle vogner og falleferdige "spikertelt", eller fortelt...
En fin restaurant var det i forbindelse med denne stranden, som Campingplassen låg ved.
Nord-Kypros har vært under tyrkisk styre siden 1974, og bærer preg av det.
Men noen,- spesielt briter, "nyrike" russere, svensker og nordmenn,
har fått øynene opp for å feriere på Nord-Kypros!!
Og nå er det i en "lett blomstring", - og mange har kjøpt seg ferieleiligheter her.
Bl.a.en av mine døtre med familie!
Det har blitt bygget flere feriehoteller,
og de har begynt å ta imot turister igjen,
etter "storhetstiden" på -60 og -70 tallet, som fikk en brå slutt.
etter "storhetstiden" på -60 og -70 tallet, som fikk en brå slutt.
Området rundt Kyrenia (Girnè) er veldig populært, så her er det masse byggevirksomhet nå!
Og her skal vi være!
Et nytt stort hotell.
Her er noen bilder jeg tok fra taxi`en på veg inn til Kyrenia by.
Et bolighus....
Keramikk-utsalg...
Selv om de sliter med høy arbeidsledighet og gammelt jordbruk,
så merker vi ikke noe av det her!
Et symbol på at vi befinner oss innen Tyrkiske grenser....
......veldig idyllisk!
Den hesteskoformede havnen, med fargerike fiskebåter og hyggelige serveringssteder.
Den hesteskoformede havnen, med fargerike fiskebåter og hyggelige serveringssteder.
Her finnes restene av verdens eldste skip, - Kyreniaskipet. (ca.2300 år gammelt)
Gleder meg veldig til en ny tur !
Akkurat passe temperatur for meg nå..... :)














På denne øya har ikke jeg vært. Håper du får en strålende tur med venninna di!
SvarSlettHej Inger Grethe.
SvarSlettFlotte billeder du viser, kan godt forstå at du glæder dig til at komme derned.
Tak for din kommentar på min blog.
Utrolig flotte brudebuketter du viser.
Ønsker dig en god torsdag.
Knus Hanne Bente ♥
TAKK for titten her hos deg =)
SvarSlettØnsker en fortsatt fin dag!
Kos dere! Ser, for å si det litt forsiktig, direkte behagelig ut :-)
SvarSlettÅhh dette så deilig ut!! håper du har en fin ferie! Kanskje du finner julepresanger også der:)
SvarSlettKlem:)