tirsdag 20. september 2011

Kypros-minner.



  Plutselig stod denne gresshoppen på veggen, - på verandaen en kveld!

Ungene syns det var  veldig spennende ....siden de nå hadde fått høre den karakteristiske lyden av den...




Ups....!!!   Og denne kom krypende nedover verandakanten en dag vi satt inne og spiste frokost!

IKKE småtteri!  Den var nok en 6-7 cm. stor, m.beina, - gul og brun stripete....
Men denne tok vi ikke sjangsen på å ha rundt oss, så den ble fjernet "for ever",...for å si det sånn.





Beste rødvinen jeg har smakt!!
...og jeg er utrolig kresen på rødvin,...drikker helst hvitvin, også  p.g.a. at jeg får så veldig hjertebank av rødvin.
Men denne fikk jeg IKKE hjertebank av!!
Den  var litt søt, rund og full av gode smaker.
Anbefales!









Nydelig god saus!
Tror det var en slags ostesaus...men er ikke sikker.... Har jo ikke peiling på hva som står der, - så viss noen kan dette språket må de gjerne oversette og sende meg en kommentar. Det hadde vært kjempemorro!

Vi hadde den til kylling en kveld vi laget oss middag hjemme i leiligheten, og det var en av de beste ferdigsausene jeg har smakt!!

Ser på prislappen at den kostet 2,50 tyrkiske lire. (8-9 kr.)
Disse blomstene vokste på stranda!



 Hadde lyst til å ta med meg ei rot hjem,...men det hadde vel ikke gått så bra tenker jeg....
 Nabofuen fylte år, og plutselig fikk vi halve kaka sendt over verandakanten!
Der bodde et ungt russisk par, med en liten datter.
De hadde også kjøpt leiligheten i 2008, og vært der mange ganger.
Nå skulle de reise hjem dagen etter, og hadde vært der i nesten seks uker.
Veldig hjelpsomme og trivelige folk!
....og nydelig sjokoladekake....








Nydelige blomster,rett utenfor døren!











  En liten kattefamilie som bodde ved området der fikk maten vi hadde igjen!
En kattemor med to livlige kattunger, som levde godt av maten de fikk servert av alle som bodde der!

Det var heldigvis KUN disse kattene som holdt til der.

Jeg er ikke så veldig glad i alle de kattene som ofte går og stryker seg rundt føttene mine, på restauranter i syden....   Tynne og kansje full av bendelorm....  (tynne er de pga varmen, sa en av de fastboende der...  Om vinteren er de lubne i pelsen, disse også... )

På flyplassen hjem igjen....
Flink liten kar som trillet sin egen koffert!


4 kommentarer:

  1. Hej Inger Grethe.
    Flotte billeder du viser.
    Her er der regnvejr i dag.
    Ønsker dig en god tirsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  2. Takk for titten! Herlig med sommerminner når det lir mot vinter. Her samler jeg på vakre høstdager og gleder meg over hver dag med solskinn. Det blir tidsnok mørkt... Ha ei flott helg!

    SvarSlett
  3. Hallo, ja det er helt utrolig hvor lite vann enkelte planter trenger for å blomstre så nydelig. Peynirli makarna sosu, betyr pasta med ostesaus. Det er Knorr ser jeg, så det kan godt hende vi får kjøpt den på Meny el lign. Hva med rødvinen, har du sjekka om vi får den her? Fine sommerminner, får faktisk lyst til å reise ...

    SvarSlett
  4. Hahaha - kan du tyrkisk?? Ja jeg mente dette var en ostesaus... kjempegod!
    Yess, rødvinen er ute av sortimentet hos vinmonopolet i Norge! Desverre... og det hadde nettop skjedd!

    Ja lysten til å reise tilbake er megastor,..og nå blir det i desember ser det ut til.
    Gleder meg til å se dine bilder!

    SvarSlett

Blir veldig glad om jeg får en kommentar!