tirsdag 21. september 2010

Plommene er modne. ...

Nede ved sjøen står det to plommetrær,og er plommene  endelig modne!
Det er helt tydelig at alt som vokser og gror
rundt oss, er forsinket i år.....etter den lange vinteren
og den seine våren.

Alle disse fire bildene er tatt i dag, - bare med forkjellig innstilling
av blitsen.
Rart at det skal bli SÅ forskjellig... men men.

Mmmmm nydelig.( her står jeg oppe i treet.....sprek...hehe)
Tinka, hunden til broren min (Labrador) tuslet i rundt meg,og spiste masse "nedfallsfrukt",...
så jeg lurer på hvoran det blir med magen hennes i kveld....hehe....spyttet i alle fall ut igjen steinene!

Skal prøve å få tid til å lage noe syltetøy i allefall, i løpet av helga....

*********

I fjor fikk jeg fire makreller av en fisker som kom roende forbi, 
mens jeg dreiv å plukket plommene......
Skikkelig trivelig!
Sånn er det å bo på "bygda"...
                           ....er utrolig glad i kokt makrell, med rømme og agurksalat...


I fjor laget jeg plommesyltetøy, plommelikør og hermetiske plommer...
Og "rubbel og bit" har blitt spist og drukket opp,
- så det er egentlig bare å sette i gang igjen!
                                          ...lurer bare på om tiden strekker til...




Deilig med hermetiske plommer, med en stooooor kremklatt,
- til dessert!

*****************

Tidligere i sommer rørte jeg Jordbær, som skal bli godt å ta frem igjen til 
vinteren.   (Dette er bare en av "ladningene"....tror jeg rørte 30 kurver)
For ikke å snakke om i jula,....da moser jeg den rørte jordbæra 
i foodprosessor,  har oppi litt kokt vann, - og vips så er det saus til Riskremen!

Da er det bare Tyttebæra igjen, så har jeg det jeg trenger i fryseren!!
(Dette bildet er fra i fjor..)

Den pisker jeg skikkelig, med sukker,vaniljesukker og noen eggekviter......
Deilig på nystekte vafler!
Ungene liker veldig godt denne med vaniljesaus...... som en dessert!
Ligner nok på Trollkrem.


****************
Ha en fortsatt hyggelig kveld, - og en trivelig onsdag i morgen!
(...og husk det er bare tre mnd igjen til jul folkens...)

2 kommentarer:

  1. Åååå- jeg gleder meg til å smake på plommesyltetøy når jeg kommer hjem i høstferien! Og litt plommelikør til kaffen hadde heller ikke vært å forakte :)
    Vi har et lite epletre i hagen- i fjor kom det to epler og i år bugner det! Har sikkert tatt inn 40-50 epler! Nam nam- når de fikk stå noen dager inne ble de veldig søte og gode.
    Ha en fin kveld- ser du har ommøblert bloggen din? Ble fin!
    klem fra lillesøster

    SvarSlett
  2. Ja hvordan gikk det egentlig med plommene iår, rakk du å lage syltetøy ... og likør?

    SvarSlett

Blir veldig glad om jeg får en kommentar!