torsdag 18. mars 2010

Pustkonferansen på Høgskolen !

 Her er innlegget jeg laget for 12 dager siden...mitt helt personlige... Og som absolutt ikke må blandes sammen med de objektive, informative innleggene derfra!



Har vært på en kjempeinterressant konferanse i dag!(18 mars)  PUST - utbrenthet, motivasjon og arbeidsglede.
PUST er et tilbud startet av Astero, i samarbeid med NAV.  Prosjektet Pust startet i 2008, og er delvis finansiert med  tilskudd fra LO.  Og skal vare i 3 år.
Astero As, er en av hundre arbeidsmarkedsbedrifter i Norge. De hjelper mennesker ut i arbeidslivet gjennom avklaring, kvalifisering og formidling.
Astero har ansatt sin egen direktør.

                                              Prosjektet PUST er et tilbud for personer i Møre og Romsdal,
                                              som er ute av arbeidslivet som følge av utbrenthet.
                                              Personene deltar i gruppa i 5 - 6 mnd, for deretter å kombinere
                                              det med jobbutprøving. Og får individuell oppfølging etter sine behov
                                              på veg tilbake i jobb.
               
                                       Det var litt om ideen og bakgrunnen.


 Det var fire veldig interessante foredragsholdere, som hadde hvert sitt innlegg.
             
                                                        Ellen M. Langballe - psykolog
                                                        Karin I. Rø - spesialist i arbeidsmedisin
                                                        Kaja Storeide - "Livsgnisten" i Tr.heim
                                                        Svein Neerland - teolog og leder for "Folkehelse og fysisk aktivitet" i Møre og R. fylke.
                                                                                 

Hva er utbrenthet?
Utbrenthet er i hovedsak  jobbrelatert, men også privatliv og personlighet spiller en viktig rolle.
Bruker vi mere krefter enn det vi har til rådighet, vil energien gradvis avta.
Varer dette over tilstrekkelig lang tid, uten at vi klarer å hente oss inn igjen, vil kreftene reduseres så mye at vi blir utbrent.

                                                                                                                
Cherniss, 1980 sier: Utbrenthet er karakterisert av negative
                endringer i holdninger og adferd over tid som respons
                på krevende arbeidsforhold.

                                                               
                                                                                                                                                                                                            Personlighetstrekk hos de som ofte blir utbrent:
  
                                                                                             * Samvittighetsfull
                                                                                             * Engasjement - følelsesmessig varhet
                                                                                             *Ansvarsfulle
                                                                                                     ..Ønske om å tilfredsstille
                                                                                                     ..Perfeksjonisme
                                                                                                     ..Evne til å utsette belønning -  
                                                                                                           fullfører først forpliktelser





 Å komme tilbake i jobb for en som har vært utbrent,
er en langvarig prosess....

 Og det er mange viktige momenter å tenke på: 

                                                                        - Redusere belastningen
                                                                        - Innøving av ordet "nei"
                                                                        - Gjøre gode ting mot seg selv
                                                                        - Avreagere (samtale, fysisk aktivitet, humor)
                                                                        - Forpliktende fordeling av tid til privatliv
                                                                        - Minst en stabil voksenkontakt utenom jobb
                                                                        - Bevisstgjøring av egne allmaktsbehov/avhengighetsbehov
                                                                        - Varsomhet med alkohol osv,

                                    "Vi skal gi tulipanen......et så gunstig miljø
- at den blir så stor,vakker og velutviklet som den
overhodet har mulighet til å bli
- men den skal ikke tvinges til å bli en rose."


            Det vi må tenke på, er å forebygge utbrenthet!!

       Hvordan holde balansen?  ...Systematisk tilnærming = Forsone seg med at det er slik!
          Du må selv tørre å være viktig!
                       

 Svein Neerland snakket om  --Langtidsfrisk    et veldig engasjerende og artig foredrag!
                                             --Lykke
                                            --Trivsel
                                            --God helse


Ingen kan definere andres liv!      
 "Jeg forstår hvordan du har det"
er sjeldent sant...


"- Hvis du har passert 50 år og våkner opp en morgen uten å ha vondt et eneste sted, da er du antagelig stein død."
Lars Fr. Svensen

Han sier også at vi har mindre evne til å akseptere at det medfører et visst ubehag å være i live...  (Boka: Meningen med arbeid)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir veldig glad om jeg får en kommentar!