søndag 15. juni 2014

Kristiansund N

 Sist helg var jeg ute på en kjempekoselig tur til Kristiansund, 
- og reiste med Sundbåten for aller første gang!
Det er egentlig rart, men det har aldri falt seg slik, 
siden sentrumsbutikkene stort sett ligger på Kirklandet.

Denne gangen var jeg hos en veninne som bor på Nordlandet,
og vi skulle en tur til sentrum....
 og da hun kom med forslaget om å reise med denne var jeg selvfølgelig helt enig!

  Der kommer den!

  Den "Gamle" Sundbåten Framnes

Selve bykjernen består av fire "Land", - Gomalandet, Nordlandet,  Innlandet og Kirklandet!
Kommunen består av fire større øyer i tillegg til en rekke mindre øyer, holmer og skjær...

 
 Jeg tror dette må være noe av den mest sjarmerende kollektivtrafikk som finnes, i vårt land!

Først til Gomalandet...

Tenk å bo her,...ytterst ute på svabergene....

 Det store grå skipet her, er "Johan Hjort", - et forskningsfartøy...

 Nå nærmer vi oss sentrum.... Og Kirklandet
Det tar bare 6-7 minutter mellom hvert "land",.... med denne lille farkosten.



Her ser dere "skyttelruta", og båten går hver halvtime!
Min veninne fortalte at mange tilreisende tar hele ruta,
 - en helt sikkert flott opplevelse, når været var som i dag...
  Strålende sol!

 Her starter vi på returen...
med en nyinnkjøpt flott blomst!
Denne turen går med "Angvik", som dere ser.
Tror det var sagt at de har tre eller fire båter i drift.

 Da går turen først til Innlandet

Til venstre her ligger "Dødeladen", bevertningsstedet til Frode Alnes.
Og her er området hvor den kjente "Tahitifestivalen" foregår hvert år!

Akkurat i dag var det forestillingen om "Sundbåten Syver og leketyvene"

Så var vi tilbake på Nordlandet.
 
 Tusen takk Torgunn,
 for at du tok meg med på denne hærlige "sightseeing-turen"!

Og til dere som titter inn på bloggen:
 Kommer dere til Kristiansund en gang, så ta turen!


2 kommentarer:

  1. Flott båt og nydelig landskap!

    SvarSlett
  2. Så flott!
    På vår vei til Trondhjem, om et par uker, tenkte vi å besøke Kristiansund...har aldri vært der, så kanskje på tide;)

    Sommerklem fra meg;)

    SvarSlett

Blir veldig glad om jeg får en kommentar!