fredag 17. januar 2014

Oljeturnus / Nordsjøturnus / Medleverturnus

Kjært barn har mange navn!
Jeg fortalte i et tidligere innlegg at jeg  skal begynne i ny jobb, 
og nå ser det ut til at det meste er klarert.
Jeg er i gang med opplæring,
 og kommer antagelig til å starte onsdag 5ebruar!

Gleder meg til å jobbe i denne turnusen,
 - som går døgnet rundt i en uke, 
så har jeg fri i tre uker!

I denne boligen har de jobbet slik i nesten 14 år nå,
 og to av de som jobber der, har vært der hele tiden!
Dette har vært så vellykket for både brukeren og arbeidstakerne,
 at ingen vil endre på det!
Og takk og pris for det!

* Slike turnuser  * ser ut til å komme mer og mer,
og de er ønsket velkommen av mange!
Vi lever i en verden der fleksibilitet er viktig,
både for arbeidstakere og arbeidsgivere!
Vi liker å reise,
 jobbe på andre måter,
 jobbe mere intesivt i perioder,
 for å ha mere sammenhengende fritid,
 - bestemme mere over fritiden vår selv osv...
Heldigvis er lederen i NHO positiv,
 - men mange arbeidstakerorganisasjoner er negativ....

De vil selvfølgelig "stikke kjepper i hjulene", som vanlig....
og "svartmale"!!!
Jeg har alltid hatt veldig lite til overs for disse,
...for de har hindret meg i veldig mye....
bl.a.å få jobbe overtid, .... da må arb.giveren ut med ekstra lønn,
... og det har selvfølgelig ikke kommunene råd til..
Jeg snakker selvfølgelig her om AML =Arbeidsmiljøloven.

Pålagt overtid blir noe annet,
 - men nå snakker jeg om frivillig overtid,
 for f.eks.å jobbe inn for å få en lengre friperiode eller for å tjene noen ekstra kroner..

Jeg er av den oppfatning at "du kan ikke spare på ungdommens krefter, å ha dem til senere år"
- det går bare IKKE an!
Så la friske og unge folk få jobbe,
når de har lyst, og så mye de har lyst til!
 Ja friske eldre også!
Og la begge parter få være fleksible overfor hverandre,
uten at manglende overtidsbetaling skal være det avgjørende!
Mange har stor arbeidskapasitet, og er fornøyd med vanlig lønn...

Gleder meg veldig til å få reise mere, og få mere ut av livet enn bare jobbing!


1 kommentar:

  1. Her på Vea har vi vistnok fått Norges mest moderne sykehjem blir det sagt. Det har vert i drift litt over et år Der har dei "nordsjøturnus" Høyrer berre positiv snakk om ordningen og er blitt ein populær arbeidsplass. Så tydeligt at dette er ein ordning som folk liker. Lykke til med ny jobb..

    SvarSlett

Blir veldig glad om jeg får en kommentar!